ITIL
ITIL® on maailman laajimmin käytetty palvelunhallinnan viitekehys, jonka oppeja sovelletaan menestyksekkäästi IT-organisaatioissa ympäri maailman. ITIL on kokonaisvaltainen toimintamalli teknologia-avusteisten palvelujen luomiseen, kehittämiseen ja toimittamiseen. Viitekehyksen uusin versio ITIL® 4 julkaistiin vuonna 2019.
ITIL on globaalisti tunnustettu kokoelma parhaita käytäntöjä ja malleja IT-johtamiseen. ITIL-kehystä on käytetty ja kehitetty yli 20 vuotta. Mallin kehitys alkoi Englannissa valtionhallinnon hankkeena 1980-luvulla ja sitä on kehitetty maailmanlaajuisesti siitä lähtien.
ITIL – ohjaavat periaatteet
- Focus on Value – Keskity arvoon
- Start Where you are – Aloita siitä missä olet
- Progress iteratively with feedback – Etene iteratiivisesti palautetta hyödyntäen
- Collaborate and promote visibility – Tee yhteistyötä ja edistä näkyvyyttä
- Think and work holistically – Ajattele ja toimi kokonaisvaltaisesti
- Keep it simple and practical – Pyri yksikertaisuuteen ja käytännöllisyyteen
- Optimize and Automate – Optimoi ja automatisoi
Wakaru on hyväksytty ITIL-valmennusorganisaatio
ITIL-koulutuksia voivat toteuttaa vain sertifioidut kouluttajat ja hyväksytyt koulutusorganisaatiot (Accredited Training Organisation, ATO). Myös koulutusmateriaalien tulee olla sertifioituja. Lue lisää Axelosen sivuilta tästä.
Koulutuspolku
ITIL 4 -koulutuspolku alkaa Foundation-tason perusvalmennuksesta, jonka jälkeen osaamista voi syventää jatkotason valmennuksilla eri aihealueisiin. Jatkotason valmennuksiin esitietovaatimuksena on ITIL 4 Foundation. Tämän lisäksi ITIL tarjoaa nyt myös Extension Modules -laajennusmoduulit, joihin ei ole esitietovaatimuksia.
ITIL® 4 FOUNDATION
Perusvalmennus on suunnattu kaikille IT-palveluiden kanssa työskenteleville henkilöille sekä erityisesti henkilöille, jotka osallistuvat palveluiden toimittamiseen, ylläpitoon, kehittämiseen, ostamiseen ja myymiseen.
ITIL 4:ssä on yhteensä viisi jatkokurssia, jotka kuvaavat joukon kyseiseen aihealueeseen kuuluvia ajattelu- ja toimintamalleja sekä esittelevät tarkemmin aiheeseen liittyvät tärkeimmät kyvykkyydet (practices). Kurssit voi suorittaa haluamassaan järjestyksessä.
ITIL® 4 -LAAJENNUSMODUULIT (Extension Modules)
ITILissä on yhteensä neljä laajennusmoduulia, joiden avulla vastataan organisaatioiden liiketoiminnan muuttuviin tarpeisiin. Laajennusmoduulit, joissa ei ole esitietovaatimuksia, voit suorittaa myös ilman ITIL® 4 Foundation -sertifikaattia. Perustiedot ITIL-viitekehyksestä ja termistöstä käydään läpi valmennuksissa. Lisäksi löytyy kaksi laajennusmoduulia, joihin voi osallistuja ITIL 4 Foundationin jälkeen.
- ITIL® 4 Specialist: Acquiring & Managing Cloud Services (ei esitietovaatimuksia)
- ITIL® 4 Specialist: Business Relationship Management
- ITIL® 4 Specialist: Sustainability in Digital and IT (ei esitietovaatimuksia)
- ITIL® 4 Specialist: IT Asset Management
Esittelyssä ITIL-jatkovalmennukset
ITIL® is a registered trade mark of AXELOS Limited, used under permission of AXELOS Limited. All rights reserved. The Swirl logo™ is a trade mark of AXELOS Limited, used under permission of AXELOS Limited. All rights reserved. Wakaru Oy is an Accredited Training Organisation for ITIL®.
Haluatko tarjouksen tai lisätietoja ITIL-valmennuksistamme?
Katso toteutuspäivämäärät ja osta kurssit Oppiasta:
- ITIL® 4 Specialist: Drive Stakeholder Value
25.11.2024Etävalmennus - ITIL® 4 Foundation
3.12.2024Etävalmennus - ITIL® 4 Foundation
10.12.2024Tampere - ITIL® 4 Specialist: Business Relationship Management
16.12.2024Etävalmennus - ITIL® 4 Foundation
27.12.2024Etävalmennus - ITIL® 4 Specialist: Create, Deliver and Support
10.1.2025Etävalmennus - ITIL® 4 Foundation
14.1.2025Helsinki - ITIL® 4 Foundation
4.2.2025Etävalmennus - ITIL® 4 Foundation
11.2.2025Tampere - ITIL® 4 Foundation
4.3.2025Helsinki